Postacie

John Jakob Raskob (1879-1950)

Raskob to typowy przedstawiciel amerykańskiego człowieka sukcesu, który tylko dzięki swoim własnym talentom i poświęceniu zdobył fortunę i uznanie. Po zakończeniu szkoły średniej John dostał się na studia biznesowe. W międzyczasie dorabiał sobie jako stenografista w firmie produkującej pompy. W 1900 roku Johna zauważył Pierre du Pont i postanowił zatrudnić go jako księgowego w swojej produkującej stal i szyny kolejowe firmie. Gdy Pierre stał się skarbnikiem w koncernie DuPont w 1902 roku, postanowił awansować Raskoba na swojego prywatnego sekretarza. Talent Jakoba do zarządzania finansami pozwolił mu już w 1911 roku stać się asystentem Pierra. W 1914 roku został skarbnikiem koncernu a także wybrano go do zarządu oraz komitetu wykonawczego firmy. Po roku był już skarbnikiem Christiana Securities Company oraz członkiem zarządu General Motors. Błyskotliwa kariera Raskoba w latach 1918 - 1928 zakończyła się na szczeblu vice prezydenta i prezesa komitetu finansowego General Motors. W tym samym czasie kierował także finansami DuPont(!).

John opuścił GM w 1928 roku pozostając nadal w zarządzie DuPont aż do 1946 roku kiedy to przeszedł na emeryturę. Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych Raskob stanął na czele śmiałego projektu budowy Empire State Building. Był także zaangażowany w politykę - w latach 1928 do 1932 piastował urząd przewodniczącego komitetu Partii Demokratów. Angażował się także jako członek kościoła katolickiego gdzie organizował różne akcje dobroczynne i programy edukacyjne.

   

Lewis Wickes Hine (1874 -1940)

Był fotografem, socjologiem i humanistą. Jego najbardziej znaną twórczością są portrety imigrantów przybywających do Nowego Jorku na wyspę Ellis oraz zdjęcia ich warunków mieszkaniowych i miejsc pracy. Ucząc się i czasami wykładając na Ethical Culture School w Nowym Jorku, Hine wypracował swój własny styl fotografii dokumentalnej, który natchnął treściami humanistycznymi. Jego zdjęcia były formą przekazu warunków życiowych społeczności nowojorskich imigrantów, którzy w ogromnej większości żyli w straszliwej biedzie na Lower East Side. Nagłośnione przez jego fotografie warunki pracy ludzi w fabrykach, polach i kopalniach w Stanach Zjednoczonych (w 1907 roku) pomogły ustanowić lepsze prawa dla pracowników dotyczące bezpieczeństwa pracy i zatrudniania dzieci w fabrykach.

W latach dwudziestych rozpoczął pracę nad nową serią fotografii zatytuowaną "Work Portraits", którą poźniej wydał jako zbiór "Men at Work". Najbardziej znaną częścią tej pracy jest seria zdjęć z konstrukcji Empire State Building stworzonych od marca do maja 1930 roku.